Wednesday, August 28, 2013

Penggunaan Bawang Putih Sebagai Penawar Demam Selsema



Anda tentu biasa mengalami mengalami demam selsema. Semua orang pasti rimas bila cecair sentiasa mengalir turun melalui hidung tidak henti-2. Pada mulanya anda tidak melakukan apa-2 dengan membiarkan saja keadaan itu. Tapi apabila ia semakin kerap dan mengganggu aktiviti seharian ,anda mula ingin melakukan sesuatu agar ia dapat dipulihkan secara semulajadi.

Kaedah mudah:

Anda ambil 2 ulas bawang putih mentah, hancurkan kedua-2nya sekali dengan lesung batu (sejenis alat tradisional - anda boleh gunakan pengisar dengan mencampurkan sedikit air bertapis), kemudian saya tambahkan air bertapis. Kacau hingga ia melarut, kemudian gunakan penapis dan tuang ia ke dalam gelas atau cawan. Air yang sudah dituang itu diminum segera. Memang rasa tekak sedikit pedas dan tidak menyenangkan, tapi sebenarnya air itu mengandungi unsur-unsur anti-bakteria dan anti-jangkitan yang membantu menguatkan sistem imunisasi tubuh. Saya mula rasa selesa selepas setengah jam minum air bawang putih mentah ini. Cecair tidak lagi turun meleleh melalui hidung.

Bagi yang tidak sanggup minum air bawang putih mentah, anda boleh cuba potong halus-halus kemudian letakkan di dalam roti untuk dibakar. Boleh campur sedikit gula dan butter untuk menyedapkan rasa.

Fungsinya sama atau lebih baik dari makan ubat selsema dan parasetamol.

0 comments:

Post a Comment